Мастиленият Лабиринт - www.ludmilafilipova.eu
Начало arrow Рецензии arrow Стъклени съдби
Мастиленият Лабиринт Печат Е-мейл

„Мастиленият лабиринт” на Людмила Филипова е може би най-добрата и книга досега. Следвайки едни от най-успешните световни модели, най-вече по отношение на тиражи и читателска аудитория, романът се разполага на границата на документалистиката и фикцията – героите са пълнокръвни персонажи, със своя история и роля в повествованието, но те са и носители на определени идеи и представи за миналото; през тях се интерпретират митове – световни и български, преосмисля се случилото се през вековете –напластяват се интерпретации, дописват се сюжети; говори се за политика, строят се теории, разгадават се мистификации или се заплитат такива.

Доцент д-р Амелия Личева


Людмила Филипова е млад автор с няколко издадени вече романа – „Стъклени съдби”, „Анатомия на илюзиите” и „Червено злато”, но не това е важното. Важното е, че Людмила експериментира, търси, не се наглася според литературните модели, не се вписва в рамките и старателно избягва щампите.

„Мастиленият лабиринт” е чудесен експеримент. Идеята е проста и много ефектна. Читателят се включва в едно разследване. Търси се една изчезнала цивилизация. От нея са останали малко следи, които старателно се заличават. Читателят се превръща в археолог, в криминалист, в откривател. Той получава база данни – документи, снимки, артефакти и насоки, които трябва да го доведат до истината. А истината е някъде около нас. Просто трябва да я видим.


Чест прави на автора издирването и събирането на огромно количество документален материал, върху който стройно е изградена основната теза. Чест прави сериозният и задълбочен анализ на фактите. Към тях е подходено много професионално, приложени са достатъчно цитати, материали, снимки и рисунки.

В жанрово отношение романът е на границата между класическия исторически роман, книгата – игра и фентъзи литературата.

Героинята не е тип „Лара Крофт”. Тя е мислещ човек, млад и амбициозен и носи един сериозен проблем – илюзия ли е теорията и за изчезналата цивилизация или реалност. Всъщност и читателят се движи на ръба между илюзия и действителност. Затова романът се чете с лекота.

Стилът е ясен и чист, което подчертава добре сложността на общата идея на „Мастиленият лабиринт”.

Тази книга всъщност заема една празна ниша в българската литература – романите – загадка са ценни, защото намират лесен път до читателя. Те нямат възрастови ограничения, те носят информация, която се запомня. От друга страна, действието е бързо и задъхано, има съспенс и всичко това държи вниманието на читателя.

Самото оформление на книгата е експериментално. Тя копира този древен ръкопис, върху който се гради интригата. Има чудесни илюстрации и много снимков материал. Всичко това създава абсолютното усещане за документалност.  

„Мастиленият лабиринт” е експеримент, който трябва да бъде продължен. Очаквайте!

Мария Станкова, писател, сценарист


Роман основан на мистерии и загадки, от къде идваме и на къде отиваме? Къде са скрити корените на познанието? И кои са неговите пазители? „Мастиленият лабиринт” се развива на фона на познатата непозната българска действителност и едни от най-големите културни центрове, като Берлин, Москва, Рим, Швейцария и Бирма.

Като излага на показ част от най-спорните съкровища на стария континент, авторката ни разкрива прашните кътчета на големите музей, където отдавна стоят скрити „неудобни” артефакти.

Това е увлекателна история за живота на една жена отдала се на археологията. Вера е млад учен на прага на голямо откритие, което ще промени завинаги представите ни за миналото по нашите земи. Някъде в късната праистория се е появила една цивилизация, която дала нов тласък на културното развитие на Европа и света. По пътя на разкриването на тази цивилизация героинята се сблъсква с тайно общество съхранило тайни и познания отпреди 4000г. Пр.Хр.  Кой е Орфей и кои са хората изповядвали орфизма? Кога се появяват и защо изчезват? Кой са наследниците запазили познанието на древните?  

Наука, тайни, убийства, любов и рани оставили дълбоки белези в душите на героите, това е роман за миналото, настоящето и бъдещето.

Авторката много умело борави и преплита въображаеми образи с  действителни научни открития и факти в областта на археологията. По този начин читателя има възможност да се запознае с малко известни действителни открития и артефакти, повечето от които разкрити на територията на днешните български земи.

Петранка Неделчева, Археолог


Това е не просто роман, а кино-разказ, който ще ви накара да преосмисляте многократно представите си за началото на човешкото знание.
От увлекателно сменящите се “картини” ще разберете защо ние – живеещите в земите на най-старата цивилизация – носим голяма отговорност да разгадаем и пренесем в бъдещето древните и познания за смисъла на живота и безсмъртието на човешката душа.
Стилиян Иванов, режисьор
 
 
През мастиления лабиринт към тайните на познанието

„Мастиленият лабиринт” е четвъртият роман на Людмила Филипова и както  очаквах – най – силният, най – дълго подготвяният и най- рискованият като експеримент, тип послание и обработка на събрания фактологически материал.

В него авторката отново залага на напрегнатата интрига, космополитния сюжет и добре пласираните образи, като целта й е създаване на роман – загадка, роман – разследване, микс от фикция,  познати и не толкова известни легенди и митове, историческа достоверност, научна меродавност и впечатляваща евристична ерудираност, чрез които книгата става интересна както за българския, така и за чуждестранния читател.

Всъщност това е най – перспективното начинание на Филипова.

Идеята й за лансирането на  най – древната цивилизация в света – на Меандридите, която се появява преди 8 хилядолетия по българските земи , от която заимства христианството, е конгениална.

Тя е не по – малко атрактивна и скандално – привличаща от амбицията на Дан Браун да докаже, че Христос е имал потомство от Мария Магдалена в „Шифърът на Леонардо”(2003) или че Дракула е вилнял из българските земи, както се опита да ни убеди Елизабет Костова в „Историкът”(2005).

Писателката подхожда максимално амбицирано и мотивирано към предизвикателния си проект, който в интерес на истината, се движи в  по – различна плоскост от „Оракулът на Дионис”(2007) на Александър Томов.

Идеята на творбата й е, че балканските култури: Градешница, Караново, Лепенски Вир и Винча, основа на цивилизацията на Меандридите или Първите е отпреди 7500 години , разцъфтяла по нашите земи, изчезнала 4 хилядолетия по – късно, като нейни разсейки формират древноегипетската цивилизация и религия, орфическите мистерии с главен герой Орфей и неговата любима Евридика, както и доста по – късно възникналото христианство.

За Людмила Филипова Христос е проекция на Орфеевите учения, а самият Орфей е съществувал по едно и също време с Мойсей – през 14 в.пр.Хр. и на Амон Ра.

Знаейки, че може да бъде обвинена в богохулство, романистката залага на силата на приемствеността между цивилизациите и културите, като обрамчва сюжета на своя атрактивен трилър с преследването, което настървено осъществява жителят на  подземното царство, оказало се изгубения за хората Рай – Ариман (Дявол(ът) и напористата Вера Кандилова, в чийто облик всеки вещ читател ще открие чертите на самата Людмила Фирипова.

Срещата им пред процепа на Тенарската порта на Дяволското гърло в Родопите е сред най – завладяващите сцени в повествованието, разкриващо неизтребимото желание на младата археоложка не толкова към зашеметяващи приключения тип  „Индиана Джоунс”, колкото към саможертва в името на науката, без която развититео на човешкия прогрес е немислим.

Ариман се стреми да запази  хилядолетната тайна, но на финала разбира, че сам е нейна жертва, въставайки срещу своя господар Безплътния и дописвайки легендарния „Мастилен лабиринт”, придавайки завършеност и отвореност на тази прелюбопитна история, която органически ще прерасне във втори том – „Откраднатият кръг на Данте”.

Людмила Филипова  владее до съвършенство тайните  на бестселъра.

Тя уважава своята публика и винаги се стреми да й поднесе увлекателно, значимо и атрактивно четиво, което да носи в себе си универсални и стойностни внушения.

С „Мастиленият лабиринт”  уверено навлиза в нов, световен контекст – действието се пренася от Бирма в Швейцария и Италия, от Германия в България, от Русия в Родопите, като чрез екзотиката и зрелищния сюжет напористо се търси съпричастността на колкото се може по – многобройна читателска аудитория.

Книгата се чете на един дъх.Тя е и най – кинематографичната от четирите, излезли с нейния подпис, и заедно с Виртуалния музей на следите, който може да се проследи на адрес www.mastileniat-labirint.com представлява хомогенен и внимателно осмислен мултимедиен продукт.

Аз лично съжалявам, че илюстрациите в романа не са цветни, знаеки много добре, че компромисът с черно – белите фотоси е в интерес на читателя – за да не се оскъпи коричната цена , но едва след запознаването с музея на следите става ясен цялостния замисъл и стройната концепция на писателката, тежнението й към света на  кинематографичното и виртуалното, който най – пълно и цялостно предава сложността и обемността на креативното й послание.

„Мастиленият лабиринт” е книга за любовта към научното познание, но и към родината, дала начало на най – древната и милолюбива цивилизация на нашата планета.

За нея обаче националните граници са  тесни.

Тя упорито дири своята многолика чуждестранна аудитория .

С „Мастиленият лабиринт” Людмила Филипова достига своята зрелост и само от нея зависи с продължението й да задържи високото било, до което е достигнала...

Борислав Гърдев

 
< Предишна   Следваща >

Новини

Националната библиотека посрещна „Смисълът“ от Людмила Филипова
За последен път Людмила Филипова се срещна с читатели и представи най-новия си роман „Смисълът“ преди заминаването си на двумесечна експедиция до Антарктида. На 23 януари 2018 г. писателката беше гост на 23-то издание на Клуб „Писмена“ на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ по покана на директора доц. Красимира Александрова. Само два месеца след излизането си книгата се превърна в бестселър и беше преиздавана няколко пъти. 
Продължава...
 
Людмила Филипова в търсене на „Смисълът“
snimka 2.jpgЛюдмила Филипова представи за първи път новата си книга. Премиерата на „Смисълът“ от издателство „Ентусиаст“ се състоя на 29 ноември от 19:00 часа в Зала 42 на НДК, София. Романът е амбициозен нов прочит на въпроса, на който човечеството се опитва да отговори от зората на своето съществуване – какъв е смисълът да ни има.

Книгата бе представена от управителя на издателство „Ентусиаст“ Виктория Бисерова и от д-р Соломон Паси. Водещ на събитието беше журналистът Михаил Дюзев. В своеобразни ·Посланици на Смисъла се превърнаха седемнайсет от най-популярните и значими лица в културния, научния и обществения живот на страната ни: Ана Пападопулу, актриса; Богдан Томов, певец; д-р Владимир Божилов, астрофизик; Емилиян Колевски, спортен катерач; Ива Дойчинова, журналист; Ирина Тенчева, телевизионен водещ; Максим Ешкенази, диригент; Милена Фучеджиева, писателка; Нели Хаджийска, журналист; Николай Василев, икономист; Петър Антонов, актьор; Силвия Кацарова, певица; д-р Таня Милачич, ембриолог; Теди Кацарова, певица; Туна Киремитчи, писател; Хари Ешкенази, цигулар; проф. Христо Пимпирев, учен и полярен изследовател. Всеки от тях сподели, разказа, рецитира или изпълни своя съкровен отговор на въпроса на вечерта – „Какво е Смисълът?“.

 

Продължава...
 
Людмила Филипова гостува на Факултета по журналистика и масова комуникация

В навечерието на 24 май авторката на нашумелия роман "Войната на буквите" и още 9 бестселъра ще разкаже за пътя, който книгата трябва да измине, след като бъде измислена. Людмила Филипова ще сподели личния си опит и идеите си по въпросите: Книгата като медия от гледната точка на автора; Маркетинг на нова книга; Активности в медиите, отношения с журналистите и PR на книгата; Екранизиране на книгата, връзки с филмови продуцент.

 

Продължава...