Бебе по каталог не звучи ли страшно? |
Page 4 of 6 Раждането на дете е естествен етап от живота. Ако не се случи, става нещо като късо съединение в мозъка ни, след което всичко се разбърква непреодолимо. Няма как да прескочиш етапа и да продължиш напред. Мислиш, че не може да преживееш, без някак си да възстановиш прекъснатата логична нишка на живота си. Раждането на осиновен ембрион е най-близката илюзия, която спира късото съединение. За бездетните семейства осиновеният и роден ембрион им дава усещане, че това дете е част от тях. Има и сериозни финансови причини, особено на Запад. Осиновеният ембрион е с хиляди долари (евро) по-евтин от осиновяването на дете. Спестяваш си дългото чакане и тромавите бюрократични процедури. Нещо повече – можеш по каталог да си избереш русо, червенокосо, умно, гениално, високо, ниско, черно или с дръпнати очи бебе. Дори бъдещото му хоби можеш да предпочетеш. И оттук идват много проблеми. Осиновеното като ембрион дете почти никога не разбира, че има други генетични родители, може би десетки братя, сестри и близнаци. Генът носи векове преди себе си и векове след себе си. Няма как безнаказано да си играем с гените. На колко години е най-старият замразен ембрион в България? Чух, че има 8-годишен в криобанката на „Света София“. Според моята проверка в България ембриони се замразяват от 1999 г. Следователно към днешна дата у нас няма по-стари ембриони от 9 години. Затова и в романа ми всичко започва през 1999 г. В света има деца, родени от 15-годишни ембриони. А замразени има и на повече години. В книгата пишеш за рисковете, произтичащи от дългото замразяване на ембриони, най-сериозният от които е остаряването на ДНК и в резултат от това неприспособимост на родените деца, прескочили етап в еволюцията на човешката раса. Ще допълня, че има документи за един още по-страшен проблем, свързан с безконтролното омешване на генетичен материал. Когато години си се борил с проблема стерилитет, когато дори те е срам да признаеш на най-близките си за него, неминуемо желанието за успех се превръща във фикс идея. Познавам не малко двойки с подобен проблем, чиято реакция е образно казано „запушване на ушите”. Разбирам ги. Вероятно, ако осъзнаят рисковете, се страхуват, че ще убият надеждата си. Единствената надежда, която ги крепи да живеят. Какво ще им остане после? Вкопчват се в нея и не допускат никой да я нарани. А междувременно я идеализират все повече. Тук идва и грехът на специалистите. Много от тях не споделят с пациентите рисковете, които могат да носят асистираните репродуктивни технологии. Те имат много положителни страни, които всички знаем. Стоят в брошурите и сайтовете на хилядите клиники по цял свят. Но за рисковете говорят твърде малко. Има поне десет риска, за които пациентът задължително трябва да знае преди да даде „информирано съгласие”. Това е целта и на книгата – да информира и да събуди въпроси. Изброй тези рискове! Конските дози хормони могат да са фатални както за майката, така и за детето; произвеждането на излишен генетичен материал и ембриони (могат да достигнат до 25) какво е? Това са проблеми, за чиято важност и сериозност родителите дори не подозират понякога. Също за разнообразните рискове от многоплодната бременност; от задържането на плода с всякакви методи; хормони по време на бременност; раждане в напреднала възраст; безкрайното повтаряне на процедурите; отделно даването и взимането на чужд генетичен материал. Вманиачаването на родителите за дете на всяка цена; репродукцията на грешни гени... Изброявам ги най-общо. Описала съм всички възможности, до които съм се добрала, в книгата си, както и съм цитирала източници на информацията. Исках да покажа, че активно въвеждаме нови и нови техники и методи в АРТ, а още не знаем последиците. Използват се милиони пъти, въвеждат се нови и нови, на пациента се дава положителната информация, а след години някой доказва рисковете. АРТ имат и безспорни предимства, но пациентите трябва да се запознават и с двете страни. |
< Prev | Next > |
---|
Националната библиотека посрещна „Смисълът“ от Людмила Филипова |
За последен път Людмила Филипова се срещна с читатели и представи най-новия си роман „Смисълът“ преди заминаването си на двумесечна експедиция до Антарктида. На 23 януари 2018 г. писателката беше гост на 23-то издание на Клуб „Писмена“ на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ по покана на директора доц. Красимира Александрова. Само два месеца след излизането си книгата се превърна в бестселър и беше преиздавана няколко пъти. | |
Read more... |
Людмила Филипова в търсене на „Смисълът“ |
Людмила Филипова представи за първи път новата си книга.
Премиерата на „Смисълът“ от издателство „Ентусиаст“ се състоя на 29 ноември от
19:00 часа в Зала 42 на НДК, София. Романът е амбициозен нов прочит на въпроса,
на който човечеството се опитва да отговори от зората на своето съществуване –
какъв е смисълът да ни има.
Книгата бе представена от управителя на издателство
„Ентусиаст“ Виктория Бисерова и от д-р Соломон Паси. Водещ на събитието беше
журналистът Михаил Дюзев. В своеобразни ·Посланици на Смисъла се превърнаха
седемнайсет от най-популярните и значими лица в културния, научния и
обществения живот на страната ни: Ана Пападопулу, актриса; Богдан Томов, певец;
д-р Владимир Божилов, астрофизик; Емилиян Колевски, спортен катерач; Ива
Дойчинова, журналист; Ирина Тенчева, телевизионен водещ; Максим Ешкенази,
диригент; Милена Фучеджиева, писателка; Нели Хаджийска, журналист; Николай
Василев, икономист; Петър Антонов, актьор; Силвия Кацарова, певица; д-р Таня
Милачич, ембриолог; Теди Кацарова, певица; Туна Киремитчи, писател; Хари
Ешкенази, цигулар; проф. Христо Пимпирев, учен и полярен изследовател. Всеки от
тях сподели, разказа, рецитира или изпълни своя съкровен отговор на въпроса на
вечерта – „Какво е Смисълът?“.
|
|
Read more... |
Людмила Филипова гостува на Факултета по журналистика и масова комуникация |
В навечерието на 24 май авторката на нашумелия роман "Войната на буквите" и още 9 бестселъра ще разкаже за пътя, който книгата трябва да измине, след като бъде измислена. Людмила Филипова ще сподели личния си опит и идеите си по въпросите: Книгата като медия от гледната точка на автора; Маркетинг на нова книга; Активности в медиите, отношения с журналистите и PR на книгата; Екранизиране на книгата, връзки с филмови продуцент.
|
|
Read more... |